Hoger in Google

Hoger in Google

Tegenwoordig zijn wij altijd onderweg en bekijken wij steeds meer websites via onze geliefde tablets of smartphones. Hier speelt Google vanaf 21 april 2015 op in en geeft websites met een mobiele website, het liefst in een “responsive” variant, voorrang in de zoekresultaten.

Dus je wilt graag hoger in Google komen met jouw website?

Het “hoger in Google komen” noemen wij ook wel Search Engine Optimization (SEO) oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO is een fulltime job an sich. Om hoger in Google te komen of om op de hoogste (haalbare) plaats te blijven is het belangrijk dat je hier continu mee bezig bent. Zorg er altijd voor dat je een goede strategie of planning hebt. “Helaas” kan het zijn dat de planning aangepast moet worden omdat Google nieuwe regels opstelt. In dit blogitem vertel ik jou wat je moet doen om aan de eisen van de nieuwe update van 21 april 2015 te voldoen.

Mobiele zoekresultaten

Voor mobiel

Wanneer je op een mobiel zoekt naar een website dan geeft Google de gebruiker aan of deze website geoptimaliseerd is voor mobiel of niet. Hiermee laat Google de gebruiker weten of de website gebruiksvriendelijk is.
Met het nieuwe “algoritme” geeft Google websites, die het label “voor mobiel”, hebben voorrang in de zoekresultaten. Kortom wil je hoger in Google komen heb je een mobiele website nodig.

“Help, ik weet niet of ik een mobiele website heb!”
Google heeft een online tool beschikbaar gesteld om te controleren of jouw website geschikt is voor mobiel. Deze tool geeft een indicatie of jouw website “mobile-friendly” is of niet. Is deze website niet geoptimaliseerd, dan geeft Google direct aan wat de gebreken zijn.

Responsive webdesign

Er zijn verschillende opties om een website mobiel te maken:

  • Responsive design
    Bij responsive design blijft de url hetzelfde en past de website zich automatisch aan naar de grootte van het beeldscherm. (Desktop en mobiel zelfde content)
  • Dynamic design
    Bij dynamic design blijft de url hetzelfde maar geeft de server de pagina weer aan de hand van het apparaat. Dit is een andere pagina dan de dekstop gebruiker te zien krijgt. (Desktop en mobiel aparte content)
  • Mobile URL
    Mobile URL zegt het al; de url is anders voor mobiele gebruikers. Hierdoor krijgt de mobiele gebruiker een volledig andere website te zien dan de desktop gebruiker. (Desktop en mobielaparte content)

Google heeft een voorkeur voor responsive maar bovenal moet de website technisch in orde zijn om de gebruiksvriendelijkheid te waarborgen.

content

Maar welke optie is nou echt het “beste” voor mij?
Welke optie het beste aansluit bij jouw website ligt aan het volgende. Wil je dat jouw bezoekers aparte content zien op mobiel dan op desktop? Dan is het slim om gebruik te maken van “dynamic design”. Maar bedenk wel dat dit in de kosten kan lopen omdat er twee verschillende websites gemaakt moeten worden. Het gebruik van een aparte url zie je steeds minder omdat dit simpelweg een aparte website is die hoger in Google moet komen.

In mijn ogen is het gebruik van een responsive website het beste wat je kan doen.
1. Hierdoor komt jouw domeinnaam hoger in Google en daar kan jouw “mobiele website” op mee liften omdat hij dezelfde url deelt.
2. Het maken van een responsive website zorgt ervoor dat er maar één website ontwikkeld hoeft te worden, dit houdt de ontwikkelkosten laag.
3. Het grootste voordeel is dat een responsive website de snelste website is, mits afbeeldingen zijn geoptimaliseerd voor mobiel. De reden hiervoor is dat de bezoeker direct de website geoptimaliseerd te zien krijgt zonder dat de server hoeft te bepalen welk apparaat de bezoeker gebruikt.

Conclusie

Is jouw website niet “mobile-friendly”? Dan komen jouw concurrenten, die wel een mobiele website hebben, hoger in Google!

Zorg dus zo snel mogelijk voor een mobiele website!
Niet alleen omdat je hoger in Google wilt komen is het belangrijk om een mobiele website te ontwikkelen maar ook voor jouw doelgroep. Je herkent het wel: wanneer je op je mobiel een website moet bekijken die niet geoptimaliseerd is ben je al gauw weg, misschien wel naar de concurrent die wel een leesbare website heeft. Je wilt natuurlijk niet dat jouw doelgroep naar de concurrent toe gaat!

Maar wat kost mij dat dan?
Ik help je graag met het maken van de juiste keuze! Neem gerust contact met mij op om jouw wensen te bespreken zodat ik jou een bijpassende offerte kan bieden.

 Neem contact op